Coaching – Tudatosság- és önismeretfejlesztő beszélgetés
A coaching egy professzionális segítő és fejlesztő eljárás, mely során a coach és az ügyfél közösen dolgoznak ki megoldásokat az ügyfél elakadására, kihívásaira. Ehhez a coach kérdezéstechnikájával, visszajelzéseivel, értő figyelmével, empátiájával, feltétel nélküli pozitív elfogadásával, személyes jelenlétével járul hozzá.
Főbb céljai és eszközei lehetnek:
- az ügyfél a folyamat végére jól érezze magát a bőrében,
- tanuljon meg új megoldási technikákat, alakítson ki új reakciókat, vagy változtasson szokásain, és gyakoroljon be új eljárásokat, készségeket, amelyekkel hatékonyabb lehet mindennapi működése (kevesebb frusztráció, több siker, nagyobb teljesítmény, kiegyensúlyozottabb kapcsolatok),
- akciótervek kidolgozása egy konkrét eredmény elérése érdekében,
- az ügyfél viselkedési mintázatainak megértése (problémák okainak azonosítása), megváltoztatása, vagyis önismeret és tudatosság fejlesztése,
- megoldási alternatívák felkutatása,
- új perspektívák felvetése,
- energizálás,
- érzelmek átbeszélése és feldolgozása,
- új célok kitűzése,
- rendszerezés, strukturálás, stb.
Jellemzői:
- megoldásorientáció,
- jövőfókusz,
- titoktartás,
- bizalom,
- időkeretek,
- célirányosság (leszűkített témára koncentrál egy-egy coaching ülésen belül),
- a beszélgetés az ügyfélről és az ő körülményeiről szól (kizárólagosság),
- a módszert az ügyfélhez és az ő problémájához választjuk (személyre szabottság),
- a coach – mint egy edző – tanulási teret tart az ügyfél számára, ahol biztonságos körülmények között gyakorolhatja komfortzónája átlépését.
Fajtái és lehetséges témái:
- Life (magánéleti) coaching
- egészség,
- kapcsolatok (párkapcsolat, házasság, problémás rokon, barátok, társasági-szociális kapcsolatok, magány),
- családi pénzügyek,
- változások, átmenetek (életközépi válság, kapunyitási és kapuzárási pánik, hogyan tovább egyetem után, válás után, felmondás/elbocsátás után),
- iskolai ügyek (bizonytalanság „jó-e az irány?”, szakdolgozat-írás, szakmai gyakorlat, szakváltás, túlterheltség, stressz, céltalanság-célkijelölés, útkeresés, nyelvvizsga, külföldi lehetőségek, továbbtanulás),
- önfejlesztés (skillcoaching),
- konfliktuskezelés,
- kommunikációfejlesztés,
- érzelmek kezelése (düh, félelem, leblokkolás, frusztrációk, felelősség súlya),
- életpálya- és karriertervezés,
- időgazdálkodás,
- kitartás és motiváció megtalálása,
- energizálás, lendület és újba belekezdeni,
- magabiztosság, önbizalom,
- munka-magánélet egyensúlya, túlterheltség,
- személyes márkaépítés stb.
- Business (üzleti) coaching
- vezetői kompetenciafejlesztés (delegálás, motiválás, visszajelzés adása stb.),
- vállalkozás elindítása,
- stresszkezelés, kiégés (burn-out) kezelése,
- időmenedzsment, hatékony értekezlet levezetése,
- asszertív kommunikáció (nyer-nyer stratégia),
- nemet mondani,
- munka-magánélet egyensúlya,
- döntéshozás, problémastrukturálás és -megoldás,
- munkakörök, feladatok, hatáskörök rendszerezése, javaslattétel,
- hatékony munkaszervezés, karrierfejlesztés,
- tehetségmenedzsment,
- HR (emberi erőforrás) menedzsment kérdések (munkaköri rendszer, személyzetbiztosítás: toborzás, kiválasztás, beillesztés, leépítés; teljesítményértékelés, javadalmazás, képzés-fejlesztés stb.),
- önbizalom növelése,
- hatásos prezentáció tartása,
- projekt coaching,
- új vezető kinevezése, mentorálás, szocializáció támogatása.
- Felsővezetői (executive), középvezetői és munkatársi (peer) coaching
- Személyes, team és csoport coaching
Módszerei:
- Pszichológiai eszköztárt alkalmaz, de a hangsúly nem a probléma múltbeli okain van, hanem a jövő-megoldás kombináción, ezzel együtt fontos a múlt és a jelen helyzet minél pontosabb megértése is
- A coaching nemzetközi minősítő szervezeteinél (ICF, EMCC) elfogadott kompetenciák mentén zajlik a coaching
- Tudományos alapokon fejlődött irányzatok integratív alkalmazása:
- tranzakcióanalízis (TA),
- process communication management (PCM),
- megoldásközpontú brief coaching (solution focus),
- gestalt-coaching,
- neurolingvisztikus programozás (NLP),
- szupervízióalapú coaching,
- akcióközpontú coaching,
- érték alapú coaching,
- rendszerszemléletű coaching,
- ontológiai coaching stb.
- A coach személyisége, amelyet a coach is folyamatosan fejleszt, bővíti saját önismeretét, egyéni és csoportos feldolgozásokon keresztül mélyíti belső erőforrásait, hogy minél hatékonyabban tudjon segíteni az ügyfél számára (empátiával, elfogadással, hiteles jelenléttel).
Ajánlott irodalom:
Kelló Éva (szerk.) (2014): Coaching alapok és irányzatok. Budapest: Akadémiai Kiadó